Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Två kvinnor gör glädjeskutt när de går på en snöig stadsgata.

Detaljplaneprocessen

När en detaljplan tas fram följer kommunen en lagstadgad process. Detaljplaneprocessen finns till för att säkerställa beslutsunderlagets kvalité och att berörda aktörer får insyn i arbetet.

Bild på mall som visar måtten

Att ta fram en detaljplan

En detaljplaneprocess börjar då kommunen får in en ansökan om planbesked. Med planbeskedet kan den som ansöker få svar på om den önskade åtgärden är genomförbar och om kommunen har för avsikt att starta ett detaljplanearbete eller inte.

Om positivt planbesked ges kan planavtal upprättas mellan den sökande och kommunen. Därefter påbörjas planarbetet och handlingar till ett planförslag arbetas fram.

Så ansöker du om planbesked

När du vill att en detaljplan ska upprättas, ändras eller upphävas kan du ansöka om planbesked. Det gör du genom att fylla i blanketten nedan.

Begäran om planbesked, blankett för ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

I ansökan ska följande framgå

  • adressuppgifter för den som ansöker
  • person- eller organisationsnummer
  • vilka fastigheter som berörs
  • syftet med den önskade förändringen

Om åtgärden avser en eller flera byggnader ska ansökan också innehålla en beskrivning av de önskade byggnaderna. Det kan exempelvis vara byggnadernas

  • karaktär och ungefärliga omfattning
  • högsta våningsantal
  • förväntade antal lägenheter
  • utformning i stort, till exempel om de ska var friliggande eller sammanbyggda.

Bifoga en karta som visar vilket område som berörs.

Av planbeskedet framgår om kommunen avser att påbörja ett planarbete och i så fall när detaljplanen bedöms kunna bli antagen. Om kommunen inte avser att inleda planarbete ska skälen för det redovisas i planbeskedet.

Ansöker du om att det ska göras en detaljplan så är det du, eller någon annan som du kommer överens med kommunen om, som betalar för detaljplanen. Kostnaden regleras genom ett planavtal som tecknas med miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Avgifter för planbesked och planavtal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Inom en kalendervecka från det att din ansökan har kommit in till kommunen får du en bekräftelse på vem som är kontaktperson i ärendet.

Ärendet bereds av miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen inför beslutet om planbesked som tas i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden. Kommunen är skyldig att besluta om planbesked inom fyra månader från den dag då en komplett ansökan kommit in. Kommunen och den som gjort ansökan kan dock komma överens om annan tid, både kortare och längre.

Om det finns principiella frågor, som behöver klaras ut innan ett planförslag tas fram, kan dessa behandlas i ett program.

Programmet är vägledande för efterföljande detaljplanering. Det kan exempelvis innehålla

  • planens utgångspunkter
  • målen med planen
  • olika alternativ till lokalisering av en verksamhet
  • olika alternativ för hur ett område ska utvecklas

Många detaljplaner har tillräckligt stöd i översiktsplanen eller så liten omfattning att program inte behövs. Det är kommunen som bestämmer om ett program ska tas fram.

Programsamråd

För att samla in synpunkter på principfrågorna genomförs ett programsamråd. På så vis blir planens inriktning väl underbyggd innan utformningsdetaljer tas fram.

Programsamrådet innebär att ärendet läggs ut på kommunens webbplats och annonseras i lokaltidningarna. Det skickas även till alla berörda, kommunala nämnder och styrelser, länsstyrelsen och andra statliga myndigheter. Ofta hålls också ett offentligt samrådsmöte.

När tiden för programsamrådet gått ut sammanfattas alla inkomna synpunkter i en programsamrådsredogörelse. Därefter presenteras förslag för det fortsatta planarbetet.

Eftersom program ofta behandlar ekonomiska frågor eller viktiga kommunala utvecklingsfrågor, är det i allmänhet kommunstyrelsen som tar ställning till förslaget. Vissa program kan också föras upp till kommunfullmäktige.

När ett förslag till detaljplan tagits fram genomförs ett samråd. Syftet med samrådet är att samla in synpunkter på planförslaget från alla som har kunskaper om området och åsikter om dess framtida utformning.

Samrådet innebär att planförslaget presenteras offentligt. Det läggs då ut på kommunens webbplats, oftast under sex veckor och annonseras/kungörs i lokaltidningarna.

Planförslaget skickas även till kända sakägare, berörda kommunala nämnder och styrelser, länsstyrelsen, andra statliga myndigheter och intresseorganisationer med flera. Ibland hålls också ett offentligt samrådsmöte. Enklare ärenden annonseras inte i lokaltidningarna.

När samrådstiden gått ut tar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen vanligen fram en samrådsredogörelse. Där sammanfattas alla inkomna synpunkter och förslag ges för hur synpunkterna ska påverka planförslaget. Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden tar därefter ställning till förslaget.

Detaljplaner på samråd just nu

När planförslaget bearbetats presenteras det en gång till under granskningen. Syftet är att visa hur de synpunkter som inkom under samrådet har påverkat planförslaget. Nu finns möjlighet att lämna in synpunkter på planförslaget en andra gång.

Granskningen pågår i minst två veckor och planförslaget finns då tillgängligt på kommunens hemsida. Om planändringen hanteras enligt äldre plan- och bygglag kungörs granskningen.

När granskningstiden gått ut, sammanfattar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen alla inkomna synpunkter i ett granskningsutlåtande och föreslår hur synpunkterna ska behandlas. Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden tar därefter ställning till förslaget.

Om planförslaget ändras väsentligt efter granskningen, måste det ställas ut för en andra granskning.

Detaljplaner på granskning just nu

Efter granskningen kan beslut fattas om att detaljplanen ska antas.

Grundregeln är att detaljplaner antas av kommunfullmäktige. Enklare ärenden eller ärenden där principfrågorna redan avgjorts i annat sammanhang kan antas av kommunstyrelsen eller av miljö- och samhällsbyggnadsnämnden. Detta framgår alltid av handlingarna.

Alla som har lämnat in skriftliga synpunkter på planförslaget som inte tillgodosetts under processens gång får ett meddelande om vilken instans som ska anta planen och när, samt vart granskningsutlåtandet finns. Syftet är att de ska kunna kontakta sina politiker före antagandet och därmed påverka beslutet.

Den som personligen drabbas av ett beslut om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan och som har lämnat skriftliga synpunkter under samråd och granskning kan överklaga beslutet.

Överklagandet ska ha kommit in till kommunen inom tre veckor från den dag då justerat protokoll över beslutet att anta detaljplanen har meddelats på kommunens digitala, officiella anslagstavla.

Överklagandet ska skickas till kommunen, som sedan skickar det till mark- och miljödomstolen, om överklagandet har kommit in i rätt tid.

Överklagandet skickas till Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, Falu kommun, 791 83 Falun.

När tiden för överklagande är slut och detaljplanen inte har överklagats så vinner den laga kraft. Det innebär att detaljplanen kan verkställas.

Kommande byggnationer och bygglovsansökningar inom planområdet kommer att prövas mot detaljplanen.

Olika förfaranden

Vid framtagning av en detaljplan kan stegen kombineras med viss variation i olika förfaranden. Det finns tre olika förfaranden där standardförfarandet är det vanligaste. Vid framtagande av mer komplexa detaljplaner används ibland utökat förfarande och vid enklare detaljplaner kan ett begränsat förfarande användas.

Vilket förfarande som tillämpas vid framtagning av en detaljplan framgår i planhandlingarna.

Du kan läsa mer om val av förfaranden och vilka steg som hör till respektive förfarande på Boverkets hemsida.

Val av förfarande, Boverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterad 2024-05-30